Competitie senioren

senioren

Seniorencompetitie

Onze veniging telt momenteel een 16 tal senioren die wekelijks deelnemen aan een competitie. Bij deze competitie doen tevens een tweetal sterke jeugdleden mee; leden die binnen onze eigen jeugdafdeling getraind worden. Wij zijn blij met deze jeugdspelers en hopen dat ze zullen doorgroeien tot zware concurrenten voor de titelstrijd. Hoe de stand binnen de seniorencompetitie momenteel is vindt u op deze pagina. Kijk op de ratingpagina voor de (onderlinge) sterkte van de diverse spelers. Wilt u nog resultaten bekijken van het vorige seizoenen dan kunt u terecht op competitie senioren 2008-2009 of op competitie senioren 2007-2008.

Stand seniorencompetitie

In de onderstaande tabel staan de resultaten vermeld van het onderlinge treffen binnen de seniorencompetitie. De jeugdleden die hieraan deelnemen hebben een (J) achter hun naam staan (voor de volledighied: competitiewedstrijden tegen jeugdleden worden doorgaans in een afwijkend speltempo gespeeld).De beschrijving van recente uitslagen kunt u op partijverslagen lezen, partijstellingen met aantekeningen staan hieronder weergegeven. Hieronder de stand 1ste periode 2012-2013.

Spelers
3 1/2
12e Herman Warntjes   0   1   1 1     1 0 X
4

Uitslagen laatste spelronde Hieronder de uitslagen van de laatst gespeelde competitieavond :

Wit Zwart
Uitlag
Albert Kortendijk Henk Strating 1-0
Erik v.d. Eijkel Henk Mondria 1/2-1/2
Martin Gremmen Herman Warntjes 0-1
Gerrit van Aalderen Helmerick Veenstra 1-0
Bert Mulder Wilco Bruijnes 0-1

Psychologie

Een mooi staaltje psychologie kwam voor in de partij tussen Jasper Mulder en Henk Strating. Laatstgenoemde startte de aanval op de witte koningsstelling met 13. ..., Lxg3. erik-henry Op zich geen slechte zet, maar voor wit vooral een stevige inslag waar je over na moet denken en waarvan je schrikt. Plotseling komt je koning in de kou te staan en er zijn heel wat zwarte stukken die kunnen bijdragen aan de vijandelijke aanval. Wit antwoordde met 14. fxg3 (14. Lxf6 was ook mogelijk maar dat geeft zwart kansen de zijn toren in de strijd te gooien). 14. ..., Dxg3; 15. Pg2, Phg4 en wit gaf op. Er dreigt natuurlijk mat op h2. Het slaan van het paard levert prompt een ander paard op dat zich nestelt op g4 met dezelfde problematiek. Maar is er dan helemaal geen verdediging meer? Psychologisch misschien niet, maar objectief wel! 16. hxg4 (2 stukken voor), Pxg4; 17. Le5! en nu heeft zwart geen mat meer. 17. ..., Dxe5; 18. Dxg4, Dxa1; 19. Db4!! wit voorkomt de korte rokade, dreigt Pc3 en heeft Dxb7 met een aanval op f7. Hoewel zwart beter staat is de strijd nog lang niet gestreden.

Complexe positie 27 pktober 2008

Erik van den Eijkel probeerde Henry Mol onder de voet te lopen in een Sicilaanse partij waarbij zwart zich op een ongebruikelijke en taaie manier verdedigde. Na een wit loperoffer op b5 en het binnendringen van de witte toren op d6 kwam erik-henry de volgende positie voor: Zwart dacht lang na en kwam met 23. ..., Pxd6?! om nog een kwaliteit te winnen. De partij eindigde uiteindelijk in een remise. Zoals gebruikelijk stonden de beste stuurlui aan wal... (letterlijk dit keer). Met 23. ..., Pc5! is het prompt afgelopen met wit. De witte dame is ook aangevallen en zwart beschikt over een tussenschaakje (Txd1+). Ook 24. Txd8, Pxb3; 25. Tf8+ biedt geen soelaas: zwart beschikt over voldoende verdedigers en kan met Dxe4 zelf de aanval succesvol afronden.

Fraaie positie 8 september 2008

Op een van de borden tijdens de ronde op 8 september j.l. kwam de volgende positie voor: Zwart denkt met 23. ..., Ph2?! de kwaliteit te winnen. Wit denkt daar echter heel anders over en speelde 24. Tf4! er volgde 24. ..., Lf4; 25. Tf4, Dh5; 26 Dc7! zwart gaf het op. Het witte paard op e2 is taboe, het zwarte paard heeft geen velden en wordt ingerekend door de witte koning, bovendien dreigt wit allerei vervelende acties te ondernemen waartegen zwart volkomen machteloos is, waarvan Dxc6 er slechts een is.

Strating - Bruijnes

Na een soort Nimzo-Indische opening staat wit op de 22ste zet glad gewonnen: 22. Tac1 of Tfc1 met als dreiging 23. Tc8 is al voldoende om zwart te doen wankelen, Wit speelt 14. Pf2!maar het kan ook anders, simpeler moet de witspeler gedacht hebben: waarom niet gewoon
22. Lxh8? lijkt voldoende, maar het antwoord van zwart mag er wezen.
22. ..., Pf4! en weg is het voordeel voor wit. Zwart dreigt mat en na:
23. exf4, Dg4+ heeft zwart eeuwig schaak! Een leuke ontkonping in een spannende partij.

Partijstelling Hieronder treft u partijstelling(en)

Tempo's

In de partij tussen Henry Mol en Gerard van Dorth ontstond de hier afgebeelde stelling. damejachtZwart had de hele partij nauwelijks beter gestaan een staat dat nu ook niet echt. Het geluk wil dat zwart aan zet is anders zou wit direct met 33. g4! een beslissing geforceerd hebben. Eindspelen zijn lastig, vooral in deze fase komt het aan op tempo's. Zwart doorziet het gevaar en ziet tevens een manier om tempo's te genereren. De vrijpion op d5 dreigt verloren te gaan als zwart geen tempo's meer heeft.
De strijd ging als volgt verder: 33. ..., h5!; 34. a4? een slechte zet die zwart meteen aangrijpt om b4 uit de stelling te houden. 34. ..., a5!; 35. g3, b6! nu heeft de witte koning c5 niet meer tot zijn beschikking terwijl zwart dat juist wel heeft - zwart heeft tempo's, wit niet! Met 3 goede zetten heeft zwart zijn slechtere positie omgebouwd tot een gewonnen stelling. Er volgde nog: 36. b3, Ke6; 37. Kc3, Kd7; 38. Kd4, Kd6; 39. g4 (er is niets goeds te verzinnen), hxg4; 40. hxg4, fxg4; 41. f5, g3; 42. Ke3, d4+!
Wit gaf op.

Voorpost

In een stelling die na 29 zetten nog damejacht redelijk gelijk op ging liet zwart wat steken vallen waardoor wit een sterke voorpost kon creeren (en nog wel met schaak) . Geschrokken van de wending maakte zwart pardoes een volgende fout en speelde 32. ..., Kh6? (Kf7 ws beter geweest). Wit maakte de klus snel af en speelde 33. Tc8 (h4 was ook goed), g5; 34. h4, gh4; 35. g5+, Bg5; 36. Th8+, Th7; 37. Txh7, Kxh7; 38. Pxg5. Zwart spartelde nog even maar gaf snel de ongelijke strijd op.

Damejacht

Damejacht is ook in het schaakspel een geliefd thema, het neemt iets andere vormen aan dan in het normale bestaan maar leuk blijft het. Zo ook in de partij tussen Henk Strating en Henco Ouwendijk (een sterk spelend jeugdlid). damejachtZwart heeft de dame reeds in stelling gebracht en wit heeft daar tegenover zijn toren buiten de linies gebracht. Beide stukken zijn kwetsbaar: de toren omdat deze niet flexibel kan manoeuvreren en de dame om de hoge intrinsieke waarde. Wit aan zet (zie diagram) vervolgde met: 15. Tc4 op zich niets aan de hand zou je zeggen, maar er gaat een dreiging uit van deze zet. Zwart antwoordde 15. ..., O-O-O? (Beter was g5! of Dh5). Er volgde 16. Ph4, Dg5; 17. Pe4 (met stukwinst), Lf2+?; 18. Kf2, Dh6; 19. Txc6!, bxc6?; 20. Pf5, Dg6; 21. Pe7+. Zwart, die op de 15de zet niet slechter stond, staat 5 zetten later volslagen verloren door het overzien van de damejacht.

Kortendijk - Van Dorth

Een merkwaardig verlopen Siciliaans leidt tot afgebeeld Wit speelt 14. Pf2!onderstaand diagram zwart is aan zet en twijfelt lange tijd of hij moet voortzetten met:
14. ..., e4
15. De3 (lijkt een gevaarlijk antwoord voor zwart die een onbeschermde koning op het bord heeft). Toch is de 14de zet niet fout
15.De3, O-O-O
16. Lxe4?, Pf6 (en zwart staat gewonnen).
16. Dxe4, Dxe4; 17. Lxe4 is beter maar zwart staat nog steeds goed na 17. ..., Te8; 18. f3, Pxc2.

Na veel afruil en een lange strijd waarin zwart geen kansen meer had en wit de overhand kreeg werd het uiteindelijk remise omdat zwart het klaarspeelde de vijandelijke koning uit de buurt van zijn pionnen te houden - zie afbeelding (wit aan zet). Wit kan de pion op f5 winnen maar schiet daar niets mee op: zwart verovert de pion op b5 en houd met het paard op g7 de witte koning op afstand.

logo Over SVN | Site Map | Privacy Policy | Contact | ©2012 Schaakvereniging Nunspeet