Competitie senioren

senioren

Seniorencompetitie

Onze veniging telt momenteel een 16 tal senioren die wekelijks deelnemen aan een competitie. Bij deze competitie doen tevens een tweetal sterke jeugdleden mee; leden die binnen onze eigen jeugdafdeling getraind worden. Wij zijn blij met deze jeugdspelers en hopen dat ze zullen doorgroeien tot zware concurrenten voor de titelstrijd. Hoe de stand binnen de seniorencompetitie momenteel is vindt u op deze pagina. Kijk op de ratingpagina voor de (onderlinge) sterkte van de diverse spelers. Wilt u nog resultaten bekijken van het vorige seizoen dan kunt u terecht op competitie seniioren 2007-2008.

Stand seniorencompetitie

In de onderstaande tabel staan de resultaten vermeld van het onderlinge treffen binnen de seniorencompetitie. De jeugdleden die hieraan deelnemen hebben een (J) achter hun naam staan (voor de volledighied: competitiewedstrijden tegen jeugdleden worden doorgaans in een afwijkend speltempo gespeeld).De beschrijving van recente uitslagen kunt u op partijverslagen lezen, partijstellingen met aantekeningen staan hieronder weergegeven. Albert Kortendijk is periodekampioen geworden - gefeliciteerd! Hieronder de stand en uitslagen van de derde periode.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
18 Helmerick Veenstra     0         1                   X
19 Herman Warntjes     0 1                    1/2         X
1 1/2

Uitslagen laatste spelronde Hieronder de uitslagen van de laatst gespeelde competitieavond (20 april 2009):

Wit Zwart
Uitlag
Albert Kortendijk Jasper Mulder (J)
1/2-1/2
Johan van den Brink Herman Warntjes
Jan Lichtendahl Henk Mondria
Helmerick Veenstra Martin Gremmen
Henco ouwendijk (J) Erik v.d. Eijkel
Henk Strating Gerrit van Aalderen
1/2-1/2
Wilco Bruijnes Bert Mulder

Hoe dom kun je doen?

Van Dorth die tegen Bruijnes probleemloos na een paar zetten al gewonnen stond, werd afgemaakt door onbezonnenheid en gemakzucht. In de afgebeelde stellig kan zwart de strijd wel staken, maar vervolgde met 10. ..., Lxf2+. erik-henry Op zich niets aan de hand voor wit die uiteraard met 11. Ke2 moest voortzetten. Echter ook maar zonder een enkel moment na ze denken speelde wit Kxf2??. Inderdaad dat staat een stuk voor maar de angel is meteen uit de stelling: het oppermachtige paard op f7 staat gepend en dreigt verloren te gaan. Zwart speelde vervolgens 11. ..., d5! en wit gaf, geërgerd, na een paar (zwakke) zetten de stijd op.
Het echte leven lijkt veel op schaken: je kunt het eenvoudig verprutsen - niet doen!

Complexe positie 27 pktober 2008

Erik van den Eijkel probeerde Henry Mol onder de voet te lopen in een Sicilaanse partij waarbij zwart zich op een ongebruikelijke en taaie manier verdedigde. Na een wit loperoffer op b5 en het binnendringen van de witte toren op d6 kwam erik-henry de volgende positie voor: Zwart dacht lang na en kwam met 23. ..., Pxd6?! om nog een kwaliteit te winnen. De partij eindigde uiteindelijk in een remise. Zoals gebruikelijk stonden de beste stuurlui aan wal... (letterlijk dit keer). Met 23. ..., Pc5! is het prompt afgelopen met wit. De witte dame is ook aangevallen en zwart beschikt over een tussenschaakje (Txd1+). Ook 24. Txd8, Pxb3; 25. Tf8+ biedt geen soelaas: zwart beschikt over voldoende verdedigers en kan met Dxe4 zelf de aanval succesvol afronden.

Fraaie positie 8 september 2008

Op een van de borden tijdens de ronde op 8 september j.l. kwam de volgende positie voor: Zwart denkt met 23. ..., Ph2?! de kwaliteit te winnen. Wit denkt daar echter heel anders over en speelde 24. Tf4! er volgde 24. ..., Lf4; 25. Tf4, Dh5; 26 Dc7! zwart gaf het op. Het witte paard op e2 is taboe, het zwarte paard heeft geen velden en wordt ingerekend door de witte koning, bovendien dreigt wit allerei vervelende acties te ondernemen waartegen zwart volkomen machteloos is, waarvan Dxc6 er slechts een is.

Strating - Bruijnes

Na een soort Nimzo-Indische opening staat wit op de 22ste zet glad gewonnen: 22. Tac1 of Tfc1 met als dreiging 23. Tc8 is al voldoende om zwart te doen wankelen, Wit speelt 14. Pf2!maar het kan ook anders, simpeler moet de witspeler gedacht hebben: waarom niet gewoon
22. Lxh8? lijkt voldoende, maar het antwoord van zwart mag er wezen.
22. ..., Pf4! en weg is het voordeel voor wit. Zwart dreigt mat en na:
23. exf4, Dg4+ heeft zwart eeuwig schaak! Een leuke ontkonping in een spannende partij.

Partijstelling Hieronder treft u partijstelling(en)

Complex gedoe

Na 23 zetten wordt de partij tussen Van Dorth en Mondria wel heel complex . damejachtWit staat wellicht iets minder maar de laatste zet van zwart komt echt dreigend over (23. ... Pb4). Wit overweegt 24. De4, maar besluit gebruik te maken van de zwak verdedigde koningsstelling en speelt 24. Lxf7+. De zet is foutief maar dat was in het complexe gedoe niet makkelijk te zien. Er volgde: 24. ..., Pxf7; 25. Lxb4! de witte dame is onaantastbaar daar het zwarte paard zijn eigen koning blokkeert. Zwart vervolgt met 25. ..., Db6+ deze zet had wit gezien maar ziet over het hoofd dat zwart kan volgen met Dxb5 en daarmee het veld e8 dekt. De partij gaat verder met 26. Kh1 (beter is Dc5), Pd6? zwart zag dus ook iets over het hoofd en denkt mat uit de stelling te kunnen halen door het paard weg te spelen, maar komt bedrogen uit: 27. Pxd6 er staan 3 witte stukken in, zwart kan er geen nemen.27. ..., Dxd6 (Dxc4 lijkt dreigend maar dan volgt 28. Dxc8+, Lxc8; 29. Te8#); 28 Dxc8+ (Db3+ is nog beter), Lxc8; 29. Lxd6 zwart geeft op.

Van ruilen komt...

Wit die krapachtig het initiatief probeerde te houden probeert met de toren op e7 binnen te dringen. damejachtZwart, die ondertussen niet slechter meer staat, kan met een zet als 21. ..., g6 zelfs een klein voordeeltje bereiken hij kiest echter voor Dg3?!. Wit denkt hier een tijdje over na (ziet bijvoorbeeld dat 22. De2, Te8; 23. Dxe8, Lxe8; 24. Txe8+, Kf7; 25. Pd6+ toch geen mat is wegens Dxd6) en krijgt het idee dat het een sterke zet is, totdat hij nog eens zijn oorspronkelijke plan uit de kast haalt: 22. Te7! volgt, en in plaats van gedwongen ruilen neemt wit weer het initiatief in handen. Zwart denkt nog steeds voordelig te kunnen ruilen en met een loperpaar het eindspel in te gaan en vervolgde met 22. ..., Te8? waarna het meteen uit is (23. Tg7+, Kh8; 24. Dxg3). Maar, zo bleek achteraf, ook 22. ..., Tf7 biedt onvoldoende compensatie: de witte koning mag dan wel omgeven zijn van zwarte stukken maar de bewegingsvrijheid van deze stukken (en de andere zwarte stukken) is beperkt wit kan dit probleemloos uitbuiten: 23. De4!, Dc7; 24. Txd7! nu gaat de loper op h2 verloren omdat zwart met de dame moet terugslaan.
Het beste voor zwart is 22. ... Dxg4 (zelf dan maar ruilen). Leidt dit dan niet tot stukverlies? Nee, want na 23. hxg4, Lg3 beschermt zwart ook zijn loper op d7! 24. Txd7?, Te8! met mat dreiding. Maar ook na de dame ruil staat zwart niet best als wit 24. La3 besluit.

Damejacht

Damejacht is ook in het schaakspel een geliefd thema, het neemt iets andere vormen aan dan in het normale bestaan maar leuk blijft het. Zo ook in de partij tussen Henk Strating en Henco Ouwendijk (een sterk spelend jeugdlid). damejachtZwart heeft de dame reeds in stelling gebracht en wit heeft daar tegenover zijn toren buiten de linies gebracht. Beide stukken zijn kwetsbaar: de toren omdat deze niet flexibel kan manoeuvreren en de dame om de hoge intrinsieke waarde. Wit aan zet (zie diagram) vervolgde met: 15. Tc4 op zich niets aan de hand zou je zeggen, maar er gaat een dreiging uit van deze zet. Zwart antwoordde 15. ..., O-O-O? (Beter was g5! of Dh5). Er volgde 16. Ph4, Dg5; 17. Pe4 (met stukwinst), Lf2+?; 18. Kf2, Dh6; 19. Txc6!, bxc6?; 20. Pf5, Dg6; 21. Pe7+. Zwart, die op de 15de zet niet slechter stond, staat 5 zetten later volslagen verloren door het overzien van de damejacht.

Kortendijk - Van Dorth

Een merkwaardig verlopen Siciliaans leidt tot afgebeeld Wit speelt 14. Pf2!onderstaand diagram zwart is aan zet en twijfelt lange tijd of hij moet voortzetten met:
14. ..., e4
15. De3 (lijkt een gevaarlijk antwoord voor zwart die een onbeschermde koning op het bord heeft). Toch is de 14de zet niet fout
15.De3, O-O-O
16. Lxe4?, Pf6 (en zwart staat gewonnen).
16. Dxe4, Dxe4; 17. Lxe4 is beter maar zwart staat nog steeds goed na 17. ..., Te8; 18. f3, Pxc2.

Na veel afruil en een lange strijd waarin zwart geen kansen meer had en wit de overhand kreeg werd het uiteindelijk remise omdat zwart het klaarspeelde de vijandelijke koning uit de buurt van zijn pionnen te houden - zie afbeelding (wit aan zet). Wit kan de pion op f5 winnen maar schiet daar niets mee op: zwart verovert de pion op b5 en houd met het paard op g7 de witte koning op afstand.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Totaal