Jeugdpagina

het pionnetje

Welkom op de jeugdpagina van Schaakvereniging Nunspeet

Op deze pagina vertellen we iets over het jeugdschaak, de aanpak, de inhoud en de resultaten. Verder laten we zien waar de jeugd mee bezig is en zorgen we voor leuke puzzels en vragen op deze pagina.
Jeugdschaak is voor nieuwe jeudgleden het eerste half jaar gratis. Op die manier kun je rustig kijken of je schaken leuk vindt! Schaken is niet alleen leuk, maar je hebt er ook wat aan! Wie goed kan schaken kan beter leren op school. Met schaken leer je dus meer dan een spelletje: het heeft je inzicht in het aanpakken en oplossen van problemen - iets waar je dagelijks mee te maken gaat krijgen. Informatie over schaaklessen op school vindt u op schoolschaak.
Uiteraard is schaken een denksport, maar dat wil niet zeggen dat er geen plezier aan beleefd wordt; kijk maar eens op de fotoshow van de jeugdafdeling!
Kijk voor uitslagen op de pagina jeugdcompetitie, en voor algemene jeugdinformatie op onze sitemap.

Stappenmethode

Schaakvereniging Nunspeet gebruikt bij lessen de zgn. stappenmethode. Deze stappenmethode is een lesmethode om kinderen te leren schaken. Veel scholen en schaakclubs in onder meer Nederland, België, Duitsland en Zwitserland gebruiken de methode voor hun schaaklessen. De methode bestaat uit zes stappen. Bij iedere stap hoort een handleiding met lessen voor de trainer / lesgever / ouder en werkboeken met opgaven voor de leerlingen. Schaakvereniging Nunspeet geeft les tot en met stap 5. De lessen worden mede met behulp van computers ondersteund.
Haal je een stap dan krijg je een diploma! Veel kinderen hebben al een Stap 1 en Stap 2 diploma op zak! Hieronder staan wat vragen voor de jeugd met daarbij de oplossingen

Diploma-uitreiking stappenmethode

Groot feest op de jeugdafdeling: alle jeugdleden die meegedaan hebben aan het stappenexamen zijn geslaagd! Bijzonder is vooral dat Jasper Mulder stap 5 gehaald heeft - een nivo waar menig clubspeler problemen mee zou hebben. Verder is de prestatie van Ismaël het noemen waard: geheel foutloos kwam hij door de test! Hieronder de foto's van alle geslaagden (tussen haakjes de behaalde stap): linker foto: Jasper Mulder (5), rechter foto: vlnr achter: Fritz(2) , Bas(1), midden: Chiel(2), Freek(1), Koen(1), Lars(1), Ismaël(1), knielend: Ardi(1),  Werner(1).
Afwezig maar wel geslaagd: Janou

Paard of loper Een paard is ongeveer evenveel waard als een loper. Soms heb je meer aan een paard, soms heb je meer aan een loper. Kunnen jullie verzinnen waarom een loper soms handiger kan zijn dan een paard? Kun je ook verzinnen wanneer een paard toch weer beter is dan een loper?

Toren of loper De meeste kinderen weten wel dat een toren meer waard is dan een loper. Maar weten jullie ook waarom dat zo is? Heeft iemand dat gewoon verzonnen, of is het toch ook wel een beetje logisch?
Verzin zelf eens een paar redenen waarom jij denkt dat een toren meer waard is dan een loper!

Promotie Een pionnetje wil graag promoveren, dus let op geef ze niet Promotieallemaal weg want het kan nog eens wat bijzonders worden. En kijk uit dat je tegenstander de pionnen niet naar de overkant schuift! Nu kun je van een pion bij promotie dus iets anders maken. Hiernaast zie je enkele mogelijkheden, welke mag je niet kiezen?

Promotie, nog een keer Voor een pion mag je dus iets anders kiezen, waarom zouden ze deze regel gemaakt hebben? Denk er eens goed over na en verzin eens wat redenen en vertel het je trainer!

Zou je altijd een dame keizen als je pion de overkant bereikt? Wanneer kies je iets anders?

Oplossing Paard of loper Een paard is ongeveer evenveel waard als een loper. Soms heb je meer aan een paard, soms heb je meer aan een loper. Een paard is handig als er einig open lijnen zijn. Een loper is juist weer handig als er voor die loper veel open lijnen (diagonalen) zijn. Tenslotte: Lopers maar vooral paarden kunnen prima pionnen van de tegenstander tegenhouden.

Oplossing Toren of loper De toren heeft iets wat een loper niet heeft, iets extra's. De toren kan meer! Zo kan een toren een koning tegenhouden, een loper kan dat niet. Met een toren kun je mat zetten, met een loper lukt dat niet. Een toren, als er geen stukken in de weg staan, kan altijd 2 x 7 zetten doen, een loper in de hoek kan er bijvoorbeeld maar 7 doen.

Oplossing Promotie Een pion in een pion omzetten is natuurlijk onzin, dus dat mag dan ook niet. Twee koningen op het bord van dezelfde kleur is ook al niet zo'n cool idee, dat komt alleen maar ellende van en dus mag dat ook niet.
De rest van de stukken mag je wel kiezen, hoewel het meestal versandig is een dame te kiezen.

Oplossing Promotie nog een keer Als er geen promotie was en er een pion aan de overkant zou komen, zou deze pion geen zetten meer hebben en zou in de weg gestaan hebben.
Promotie maakt bovendien het spel leuker en zorgt vaak voor verrassingen.